January 02, 2010

KEK LAPIS KEJU & CHEESE CRACKERS

I called this Cheese Crackers Cake pulang ... Found this in one of the website, biasalah tu, sudah ada mood kan ke dapur atu, resepi cari on9, pikir dulu apa kan dibuat ... sumthin cheesyyy :D ... so cari cari yang simple ... nahh!!! dapat :D ... well, when I said simple, I meant by nada ingredients yang payah dicari and nda beroven, hehehehe, aku mana suka tu kalau buat kek pakai oven, kalah ku tuuu ... Sooo got this from AlongRoz@myresepi.com, copy paste jer the resepi aa ...

Bahan-bahannya:
250 gm cream cheese
250 gm mentega
180 g gula halus
6 biji telur
180 gm tepung gandum biasa
1 sudu teh baking powder
Sebungkus biskut keju masin
Pewarna kuning
Coklat emulco

Cara membuatnya:
1. Pukul mentega, cream cheese dan gula sehingga kembang. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi sehingga sebati.
2. Ayak tepung yang sudah digaul dengan baking powder. Masukkan ke dalam adunan tadi sedikit-sedikit sambil digaul sehingga sebati.
3. Bahagi adunan kepada 2 bahagian dan warnakan satu adunan dengan kuning dan satu lagi dengan coklat emulco.
4. Lapik acuan dengan kertas minyak dan dilengser dengan mentega. Ratakan 2 senduk bahan kuning dan susun biskut di atasnya. Kukus 10 minit.
5. Lapiskan dengan lapisan coklat dan kukus 10 minit (in my case, hingga sadang masak diatasnya lah aa). Ulang proses ini sehingga habis. Akhir sekali kukus selama lebih kurang 30 - 60 minit untuk pastikan kek benar2 masak.
6. Ingat, susun biskut hanya atas lapisan kuning.

Gambar ada pulang ne, but mcm biasa, ntah mengapa, nda ku dapat upload ERGHHH!!! ... o by the way, makan time ia masih panas!, NYAMANNN!!! hihihihihihihihi ...

No comments: